Nuddelsalat

Jeg ser ingen grunn til å slutte med salat bare fordi det er høst. Litt kaldt om natta. Og nysnø på toppene. 
En asiatisk variant av saken salat kan i alle fall varme. Og bidra med forkjølelseshemmende krydre. Jeg liker i alle fall å tro det der jeg snufser rundt.

I tillegg er det atter en fin måte å ta for seg av grønnsaker kjøpt inn i overmot i begynnelsen av uka. Som deretter gikk rett i skuffa. Grønnsaks- eller glemmeskuffen alt ettersom hvordan du velger å se det.

Bruk av det du har. Bruk kniv. Spiralizer. Håndkraft eller hva du finner for godt. Og dynk det hele med en frisk dressing og rista sesamfrø. Vips er middag, lunch og kvelds i boks.
200 g nudler
4-5 gulrøtter 
2 søte paprika
1 pose spinat
3 vårløk

Dressing
1 dl riseddik
2 ss sesamolje
8 ss soyasaus
1 ss brunt sukker
1 fedd hvitløk
3 cm frisk ingefær
1 rød chili

Frisk koriander

Rista sesamfrø

Evnt noen reker eller kyllingbiter
En neve cashew

En salat kan være på lun med varme, og kald. Denne er i utganspunktet litt av begge deler. Vi steker eller koker ikke grønnsakene. Bare skjærer og kutter i passe strimler og biter. Det vil også ai t hvis du bruker spinat som bør varme behandles så gjør du det. Min spinat fikk en rask runde sammen med noen tigerreker. Men denne salaten er like god med bare grønnsaker. 

 Nudlene kokes etter anvisning på pakka. Jeg har brukt risnudler som har fått trekke et par minutter i kokende vann. Deretter skylte jeg dem i kaldt vann før de ble blandet med grønnsakene.

Dressingen rører du godt sammen før den helles over salaten. Et godt dryss med koriander både i, og oppe på. Og det er servert. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør