Sitronterte med lakris i lokket

Vi var på tur. Oslotur.  Og dermed havnet vi innom Pascal. Vel, det var kanskje ikke helt sånn. Men vi var altså på Pascal. Og det spiser en gjerne en kake. Og deretter klarer en kanskje ikke helt å glemme den. Og for noen av oss betyr det å prøve selv. 
Jeg kan på ingen måte måle meg med Pascal. Men en kake måtte til i anledning nasjonaldagen. Og selv om gatene var fulle av rødt, hvitt og blått, tenkte jeg at gult er kult, og gikk for en syrlig sitronterte. Hvem har sagt alt må være tradisjonelt. Og marengsen var i alle fall hvit. Bærene rød. Og kaka god. Jeg er ikke Pascal, men god nok..
Mørdeig
250 g hvetemel
125 g melis
5 g maldonsalt 
100 g mandelmel
125 g smør
60 g fløte
3 eggeplommer

Sitronkrem
4 egg
Skall fra 2 sitroner
160 g sitronsaft
200 g sukker
125 g smør

Marengs
3 eggehviter
20 g sukker
90 g melis
Evnt 1 ts lakrispulver

Mørdeigen har godt av å overnatte i kjøleskapet. Bland sammen alle ingrediensene, og sett kaldt. Gjerne over natten. 

Kjevle ut deigen, og ha i en form. La den hvile enda en time i kjøleskapet før den stekes på 180 grader, 20-25 minutter. 

La bunnen få avkjøle seg mens du lager sitronkrem. Kok opp egg, sitronskall, sitronsaft og sukker i en kjele. Rør hele tiden. Avkjøl til romteperatur før du tilsetter romtemperert smør. Jeg brukte en visp, eller bruk en mikser eller miksmaster til å piske kremen glatt. 

Kremen har du så over bunnen. Her sier Pascal at du skal sette terten i fryseren så kremen blir stivfrossen. Grunnet litt lite plass i ovennevnte fryser, og kakehunger i heimen gikk jeg likevel for kjøleskapet der den fikk stå å sette seg. 

Du kan velge å servere kaken akkurat sånn. Ikke mer fiksfakserier. Den er helt nydelig allerede. Eller du kan toppe herligheten med marengs. Da får du jo også bruk for hvittene du sitter igjen mwd etter å ha laget mørdeigen. 

Pisk eggehviter og sukker til en luftig marengs. Tilsett melis og rør det sakte sammen med maskin til marengsen er glatt og fin i konsistensen. For egen regning har jeg tilsatt litt lakrispulver fra Johan Buløw.

Marengsen skal brukes med en gang. Dypp terten i, eller bruk en sprøytepose for å fordele den over. Og her har jeg tatt
meg den frihet å steke kaka litt til. Den skulle få stå til dagen derpå.
Så med inspirasjon fra diverse pavlovaer gikk terte med marengs i ovnen ytterligere noen minutter med grillelement . Eller en brenner.  Nok til å få en sprø topp, og myk kjerne.
Og slik ble den da serverer. Med friske bær og et florlett melisdryss. Og alle var fornøyde. Særlig jeg som liker lakris. Og sitron. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør