Kylling i rød karri

Jeg har rukket å bli solbrent! Og det på en overskyet dag. Det er snøens feil. Det herlige med vårskitur høyt til fjells er å gå på ski i t-skjorte og med solbriller. Aberet er gode skiller ved rennets slutt. Og er de rød er det mer enn litt tøying og en dusj som skal til. Da snakker vi krem.
Litt støl i armen gikk jeg dermed inn for en like rødlig middag med en like kremet konsistens som meg selv. I utgangspunktet en thailandsk klassiker av en hverdagsrett. Smakssatt for meg. Av meg. Og spist av meg. Og kanskje deg? Lett og raskt er det i alle fall. Og da er det vel verdt et forsøk?
Kylling i rød karri
600 g kyllingfilet skåret i strimler
1 gul løk
1 blomkål
200 g sukkererter
1 ss sambal olek
2 hvitløksfedd
1 cm revet ingefær 
1-2 bokser  kokosmelk
1/3-1 ss tomatpure
1 rød chili (valgfritt)
Frisk koriander
Saft fra 1 lime
En håndfull cashewnøtter

Jasminris

Det kan være greit å sette over risen først. Den står seg den tiden det måtte ta å bli ferdig med resten. Jeg liker å legge risen en 15-20 minutter i vann før jeg koker den. Risen blir vasket, og jeg innbiller meg litt ekstra kleberlig. Greit om du spiser med pinner. Perfekt ris i følge dattera. Men dette gjør du som du vil med. 

Kutt kylling og grønnsaker i biter, strimler og buketter. Ha olje i en panne, eller wok. 
Stek kyllingbitene porsjonsvis. Det er ingen fordel å fylle woken eller panna til randen. Innholdet blir kokt istedenfor stekt. Stek heller litt og litt, og ha til side. Først kyllingen. Deretter løken som får bli blank og myk. Og til slutt blomkålen. Sukkerertene får vente. 

Du kan velge å kun bruke sambal olek som er en sterk chilipasta her. Jeg synes det gjør seg med litt mer hvitløk og ingefær. Ha sambal olek i panna eller wok, og la den svi av et par minutter. Ha i hvitløk og ingefær. Gjør det samme med tomatpuren for å få bort den litt rå
smaken. 

Ha i kylling og grønnsaker igjen, og hell over 1-2 bokser med kokosmelk. Jeg synes i grunnen det holder med en. Andre vil mildne, og ha mer saus. Jeg har også en ekstra chili i. Her må du smake seg fram. 

La det koke opp, og la alt bli gjennomvarmt igjen. 2-5 minutter bare. Ha over saften av en lime. Et godt dryss med frisk koriander. Og ikke minst noen cashewnøtter. Gjerne rå. 

Server med risen. Og middagen var klar. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør