Hvit pizza med spekeskinke, pære og brie

Det er allmenn kunnskap at av og til er ungdom bare skikkelig stille. Ikke når de henger sammen sannsynligvis. Men når mor eller far kommer med forslag eller spørsmål, kommer bare noen grynt tilbake. Og det skyldes ikke stemmeskifte.
Så når en for sjuende gang denne uka skal bestemme middag, og faller for fristelsen å spørre husets ungdom, er det sannelig ikke lett å tolke hva svar som kom. 

Så sjefen sjøl gikk for litt av alt. Vi åpner kjøleskapsdøra, kikker innom fruktkorga og andre steder det kan finnes noe spiselig. Og så får en slenge sammen sin egen mat. Fellesbetegnelsen er pizza. Og hver og en topper bunn med det en vil. Trenger faktisk ikke uttale navnet på produktet en gang. 

Det hender jeg har ferdige pizzabunner i fryseren. En suveren oppskrift jeg har presentert før. I mangel på sådann, og litt få timer ble det en litt raskere variant. Men den duger! 
Pizzabunn - 1 stor eller 2 små
300g hvetemel
1 ts tørrgjær
1/2 ts salt
2 dl vann

Topping
Revet gul ost som Jarlsberg 
Spekeskinke
Pære 
Brie 
Noen pecannøtter 
Flytende honning 

Ha mel, salt og gjær i en bakebolle. Eller, jeg brukte kjøkkenmaskinen min. Spe med vann, og elte sammen en litt klissete deig. Dekk med plast, og la den heve til dobbel størrelse.

Ha deigen ut på bakebordet, og kjevle ut til en elever flere pizzabunner. For å unngå at bunnen blir helt våt og klissete liker jeg å forsteke den litt. 5 minutter på 250 grader. 

Deretter er det klart for topping. Jeg har en greie med hvit pizza. Eller ost egentlig. Dropper lett tomatsausen til fordel for en myk hvit geitost, eller revet gulost.

Ha på skiver av en god spekeskinke, og tynnskårne skiver av pære. Friskt det skjønner du. Avslutt med noen biter brie . Eller en blåmuggost om det er det du har. Jeg satt med en brie som burde brukes, og toppet det hele med litt flytende honning og nøtter. Herlig! 

Stek i 5-7 minutter på 250 grader.  Jeg gav den også et par minutter med grillelementet på slutten
I anledning sol og skorpe. Og nyt selv, mens de andre nyter sin komposisjon. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør