Aubergineruller med valnøtt og granateple

Aubergine er en vakker grønnsak. Jeg tror likevel at mange ikke helt hva de skal gjøre med denne sort/lilla og avlange grønnsaken. Det kan jo skyldes at auberginen, om den er litt vrang og uvillig, blir seig gørr. Men ved god behandling blir den silkemyk og mild.
Før i tida trodde en at rå aubergine var giftig. "The mad appel". Sannheten er vel at bladene og blomsten er gidtig. Men resten kan du trygt spise. Den er til og med ganske mager og fiberrik. Men har en tendens til å sluke olje når du steker den.

Uansett. Aubergine er veldig godt. En grønnsak jeg stadig lar meg friste til å prøve ut igjen, og igjen. En fantastisk rett (eller tilbehør) med aubergine og mozzarella er melanzane alla Parmigiana (http://minematskriblerier.blogspot.no/2014/02/melanzane-alla-parmigiana.html). Skikkelig comfort food. Aubergine er en selvfølge i mosakka. Eller du kan fylle de opp som en bakt potet (http://minematskriblerier.blogspot.no/2015/06/fylt-aubergine.html).

Så kom jeg over noen ruller av aubergine med fyll av valnøtt og granateple. Ikke bare så det fantastisk godt ut. Det virket til og med litt uoverkommelig for en kløne som meg. Men jeg leste oppskriften. Og det var slett ikke vanskelig. Oppskriften er fra Et kjøkken i Istanbul http://www.etkjokken.com/2017/04/aubergineruller-med-valnotter-og-granateple/. Vidar som har bosatt seg i Istanbul, og kommer med både historier og oppskrifter fra Tyrkia og Midt-Østen.

Auberginerullene er en georgiansk oppskrift. Eller, vi får si oppskrifter. Det finnes flere varianter og metoder for å få fram de søt/syrlige smakene i fyllet. Dette er Vidars oppskrift. Rett og slett inspirert av det han fant. Og jeg også lot meg friste. Eneste endringen min var at jeg brukte rød chili framfor grønn chili. Det hadde jeg nemlig allerede i hus.
Aubergineruller med valnøtt og granateple
3-4 store auberginer
4-5 ss olivenolje til pensling

Fyll
150 g valnøtter
100 g granateplekjerner 
1 ss frisk, hakket koriander
1 fedd hvitløk
1 rød chili
2 ss olivenolje
3 ss sitronsaft
1 ss granateplesirup
sal
pepper

Til garnityr
noen granateplekjerner
frisk koriander

For å få fram smakene i valnøttene, er de ristet i ovnen.
Varm opp til ovnen når 180 grader. Ha nøttene utover et bakebrett, og sett i ovnen 8-10 minutter.
Avkjøl.

Bruk en morter, eller en kjøkkenmaskin. Gjerne en sånn hakker du har fått med til stavmikseren. Ha valnøttene, granateplekjerner, koriander, hvitløk og chili i. Hakk, eller knus med morter, til du har en grovhakket masse. Bland inn olivenolje, sitronsaft og granateplesirup. Smak til fyllet med salt og pepper.

Skjær bort tuppene på auberginene. Skjær avlange skiver, 1/2 - 1 centimeter tykke. Du skal ha fyll til cirka 10-12 ruller.

Har du en grillpanne bruker du denne. Eller kanskje du rett og slett vil steke aubergine på grill? Har du ikke grillpanne, bruker du en annen stekepanne. Stek aubergineskivene i 3-5 minutter på hver side. Eller du steker i ovn på 220 grader i 10-20 minutter, så skivene tar farge.

Da gjenstår det bare å lage ruller. Legg en stekt aubergineskive på en flate. Legg litt fyll i en ende, og rull sammen. Sett rullen med skøyten ned på et serveringsfat. Og gjenta til du ikke har flere aubergineskiver og fyll.

For estetikken sin skyld, og fordi vi spiser litt med øynene, kan du ha over noen friske granateplekjerner og litt frisk koriander.

Bruk rullene som en del av et meze bord. Eller som en forrett.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør