Pasta med ristet blomkål

Det kan kanskje betegnes som et hendig uhell..  Ombygd restemat var det i alle fall. Og det bar godt. Skikkelig godt. Både utgangspunktet og ombyggingen.
Blomkål er gjerne en sånn grønnsak vi har et litt elsk/hat forhold til. Litt blek og blodfattig, kanskje. Men nettopp derfor egner den seg også kanskje så godt med noen gode krydder og olje. Som en snack. Litt meze. Eller tilbehør. Og ristet, eller da ovnsbakt synes jeg den blir ekstra god.

Jeg hadde ristet blomkål med zaatar og hasselnøtter som en av flere grønnsaker under et litt større måltid. Og der satt jeg altså med rester. Og siden jeg synes det kan bli litt kjedelig å spise det samme dag etter dag, ender gjerne sånne rester opp som oppussingsobjekter, restaureringsmat og ombyggingssaker. Og det kan jo bli veldig bra. Eller veldig dårlig, litt ettersom. 

Zaatar er et urtekrydder som stammer fra Midt-Østen. Det består for eksempel av oregano, basilikum, timian, sesamfrø og sumak. Og det kan brukes til så mangt. For eksempel da gi smak til blomkål. 

Pasta med ristet blomkål
2 blomkålhoder
1 ss zaatar
1 ss olivenolje
1/2 sitron

En neve hasselnøtter
Olivenolje
Kanel

1 boks hakkede tomater
4-5 soltørka tomater
1 fedd hvitløk

Pasta 
Parmesan

Utgangspunktet mitt her var jo blomkålen, så vi begynner der. Du kan i grunnen bruke de krydderne du liker. Jeg hadde bare så innmari lyst på å bruke zaatar denne gangen. Men det kunne også ha vært chiliflak og brunt sukker, kun sumak, eller noe helt annet. 

Del blomkålen i små buketter. En enkel måte å fordele krydder og olje på, er å ha alle bukettene i en brødpose, ha i krydder og olje, og riste løs. Ha deretter bukettene ut over et stekebrett, og bak de da i ovnen på 200 grader, cirka 20 minutter.

For å gjøre nøttene litt mer spenst har jeg ristet de i en panne. Ekstra sprø blir de om du har over godt med olje, og gir dem god tid. Jeg hadde også og litt kanel. Kjempegodt. Pass på å riste litt rundt på nøttene i panna så det ikke brenner seg. Nøttene hadde jeg i utganspunktet sammen med bare blomkålen som en silderett. 

Menns var det pasta. Kok pasta etter eget valg etter anvisning på pakken. Med to hele blomkål koker du pasta til 4. 

Tomatsausen her er veldig lettvint.når pastaen var ferdig, og vannet helt av hadde jeg en boks tomater, noen hakkede soltørka tomater og et hakket hvitløksfedd i kjelen. Et raskt oppkok bare, før jeg blandet inn igjen pastaen så sausen fikk smøre den godt inn. 

Ha over ristet blomkål og nøtter, eller rør det gjerne godt inn. En god neve med parmesan ost eller lignende. Og det er servert. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør