Rødbeteburger

Jeg fortsetter raidet gjennom grønnsaksskuffa. I bakgrunnen lurer et sommerminne. Jeg var på burgerbar i Lisboa. Og der valgte en burger og tilbehør litt etter humør, og kanskje legning.
Humøret mitt den dagen førte til en black bean burger, en vegetarburger jeg aldri glemmer. Faktisk en av de beste burgerne jeg har smakt. At den var uten kjøtt slo meg ikke en gang. Ikke det at jeg ikke spiser kjøtt, men denne vegetarburgeren var faktisk knallgod.

Nå var det ikke bønner jeg fant i kjøleskapet mitt her. Men rødbeter. Så i grunnen er black bean burgeren kun en distraksjon. Men, altså. Rødbetburger er et kjent fenomen innen vegetar og vegan verden. Og den kommer i mange varianter. Så min distraksjon til sommer og sol, og det faktum at jeg hadde ferske rødbeter liggende førte til en variant av denne klassikeren på mitt middagsbord.

Mer blodrød enn kjøtt. Ganske fast  og fin i fisken, om det er lov å si om grønnsaker.  Veltrent rett og slett. Og ganske god.
Rødbeteburger 
250 g kokte rødbeter
2 dl quinoa
Tilsvarende en terning kyllingfond, eller grønnsaksbuljong om du vil være vegetarisk tvers gjennom 
1 hvitløksfedd
1 dl valnøtter
1,5 dl havregryn

Rødbetene jeg har er rå. Ikke bruk de som er syltet. Men finner du ferdig kokte og vakumpakket, sparer du deg en time. Ellers gjelder det å vaske rødbetene. Koke  de med skallet på i 50-60 minutter. La de kjøle den litt. Og skrell. Vil du ikke bli blodrød på hendene, bruker du noen engangshansker.

Jeg har brukt quinoa som jeg synes gir en god og nøtteaktig smak til burgerne. Du kan også bruke couscous for eksempel. Kok, eller trekk etter anvisning. Dette er stort sett saker som ikke krever all verdens trekketid. Quinoaen skyller jeg godt i rennende vann, og koker i cirka ti minutter.

Når rødbetene er ferdig kokt, deler du i mindre biter. Ha alle ingredienser i en blender, og kjør sammen til en farse. La farsen få stå og sette seg et kvarters tid.

Form kaker, eller burgere, og stek i olje, eller i ovn. Jeg har lagt burgerne i en ildfast form, og satt inn i ovnen på 180 grader. Cirka 15 minutter. Snu på burgerne halvveis. Hvis du vil fryse noen, gjør du det nå. Hvis ikke, steker du burgerne cirka fem minutter i olje, for å få en fin stekeskorpe på dem.

Spis med det du ønsker av tilbehør. Stekte poteter, burgerbrød, salat, dressing og grønnsaker.

Kommentarer

  1. Ble litt bløte, men smaken var god. Skal prøve meg på ny :) Kanskje ha i litt mer havregryn.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør