Blomkålpizza

Pizza midt i uka går helt fint det. Jeg er i grunnen ikke så nøye på det. Mat må jeg ha hver dag. Og jeg ser gjerne at det smaker godt også.
Men med litt bedre samvittighet tro jeg til med en blomkålpizza midt i uka. Mest fordi jeg hadde en blomkål liggende, og suppe ikke fristet.. Det er jo mer å bruke blomkål til forsåvidt. Grillet blomkål er faktisk helt nydelig. Men nå fristet det mest å prøve ut blomkålpizza. En pizza helt uten mel og gluten, med null hevetid, og blomkål i bunnen. Greit da når du vil ha pizza i en fei, eller magen krangler litt med litt for mye gluten i kosten.
For 1-2 små pizzabunner trenger du:

Blomkålbunn
1 blomkål
3 egg
2 ss olivenolje
Litt pepper
Maldonsalt

Tomatsaus
4-5 soltørkede tomater
4-5 cherrytomater
1 fedd hvitløk 1/2 dl olivenolje
1 ss gresk yoghurt eller creme fraîche
1 ss pinjekjerner

Toppes med
chevre, mozzarella el
cherrytomat
rødløk
basilikum
ruccola
seranoskinke, parmaskinke, birkebeinerskinke el.

Sett ovnen på 180 grader.

Bruk gjerne en blender for å lage bunnen. Ha blomkålbuketter, olivenolje og egg i, og kjør det sammen. Noen velger også å ha i ost, eller litt mel. Men i dag har jeg gått for en helt glutenfri bunn. Og satser heller på ost i toppingen.

Bunnen kan bli litt bløt. Så prøv deg litt fram. Ikke ha i alle eggene på en gang. Hvor fast bunnen blir, kommer litt an på størrelsen på blomkålhodet (eller hodene om du lager til flere).

Smør deigen utover et bakepapir til passelig størrelse og tykkelse. Husk at dette ikke hever. Vil du ha en tynn pizzabunn som i Italia, smører du et tynt lag. Vil du ha den amerikanske varianten, smører du heller litt tykt på.

Forstek bunnen i 10-30 minutter. Det kommer altså litt an på hvor tykk den er..

Sausen er like enkel og grei som bunnen. Ha alt i en blender, eller bruk stavmikseren for å kjøre sammen. Jeg liker den litt røkte smaken av soltørket tomat, men synes det er langt friskere når jeg også har med noen friske tomater. Sausen mildner jeg litt til med gresk yoghurt.

La bunnen hvile litt mens du kjører sausen sammen. Det er greit at den ikke er for varm når du skal til å smøre på.

Smør så utover tomatsausen, og ha på topping etter eget ønske. Jeg har chevre, rødløk, tomater og seranoskinke.

Stek videre i 10-15 minutter.

Ta pizzaen ut av ovnen. Rigle over litt mer god olje, kanskje litt god balsamico og noen friske urter og/eller ruccolasalat.

Da er det bare å spise pizzaen som gjenstår. Midt i uka. Og med god samvittighet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør