Gulrotpasta med tomatsaus

"Live through consciousness, not through emotion" fortalte te-koppen meg. Eller det sto i alle fall skrevet på den lille papirbiten jeg stadig kjemper for at ikke skal dette ned i te-koppen. Og akkurat det synes jeg kanskje passer bra på en valgdag. For valg er viktig. Og her er absolutt det viktigste å delta.
Men før jeg kom så langt som til valgurnen var det et mer hverdagslig valg som sto for tur. Hva setter jeg på middagsbordet i dag? Om det var følelser eller bevissthet som tok overhånd, kan sikkert diskuteres. Jeg har ikke noe bevisst forhold til begreper som "kjøttfri mandag", men spiser gjerne kun grønnsaker både en mandag, tirsdag, eller hvilken som helst dag inne i mellom. Av og til er det rett og slett noe sånt kroppen min bare vil ha. Og i dag var en sånn dag. Og det var kanskje et overtak for følelsene der.

Kjøleskapet mitt har gjerne opptil flere grønnsaker som jeg bare har måttet ta med meg hjem fra en handletur. Og bevisstheten min tillater meg ikke å kaste unna. Så det må helst bli noe mat.

Julies matblogg kom meg atter til unnsetning. I dag ble det en gulrotpasta. Det går mot høst, og rotgrønnsakene er ekstra gode nå. Så bruk dem! Krydret med en tomatsaus du lager i en fei. Masse god smak. Og veldig god samvittighet.
Til to trenger du:
Gulrotpasta
4-6 store gulrøtter

Tomatsaus
4-5 store tomater, eller 8-10 cherrytomater
4-5 solmodne tomater
10 tørkede aprikos
4 ss olivenolje
1-2 hvitløksfedd
1/2 rødløk
8-10 friske basilikumsblader
nykvernet pepper
litt havsalt eller maldonsalt

Gulrotpasta er rett og slett rå gulrøtter, revet i tynne strimler. Du kan bruke en såkalt spiralizer om du har. Et eget kjøkkenverktøy for akkurat slike jobber, Men fortvil ikke om du ikke har. Jeg eier ikke noe sånt, men bruker mitt gamle mandolinjern. Selve kniven har en side for skiver, og en side der du skjærer strimler. Bare snu på det. Ellers går det helt fint å bruke et juliennejern, og rive gulrøttene på tvers. Rens og vask gulrøttene for skall og annet du ikke vil ha med. Og riv i vei!

Også tomatsausen her lages i stand råd. Du kan godt legge de solmodne tomatene og tørkede aprikosene et par minutter i vann for å mykne de opp litt. Så har du alt unntatt urter og krydder i en blender, eller en bolle om du bruker stavmikser. Kjør det sammen. Smak sausen til med basilikum, salt og pepper, og kjør det skikkelig sammen.

Bland sausen lett inn i gulrotpastaen, og server!

Det er mulig å ha noen kjøttbiter til for de som måtte ønske det. Eller litt ost, for eksempel cottage cheese for litt mer protein og mildhet. Dette kan du jo ha i en bolle eller to ved siden av.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør