En svinaktig god søtpotetpizza

Vet du det at når du kommer i butikken, og ser en oransje prislapp - vil hjernen din sannsynligvis fortelle deg, at her har du en billig vare. Rett og slett et varp. Tilbud. Det skjer sannsynligvis også om lappen er gul, eller rød. Farger vi forbinder med salg og tilbud. Er den hvit derimot, vil vi ganske automatisk anta at her snakker vi om normal, fast pris.
Og stadig lar vi oss lure. Av farger. Eller produktplasseringer like ved kassa. Eller store vogner plassert, etter sigende. litt tilfeldig utover gulvet.

Søtpoteten er også en luring. Sånn navnet tilsier, antar vi det er en potet. Men det stemmer jo ikke. Søtpoteten er en grønnsak i vindelfamilien. Den ligner en potet, men er slett ikke i familie. Tilbredningsmåten, og bruken er derimot mye av den samme. Søtpoteten er full av A- C- og E-vitaminer, og ganske søt i smaken. Akkurat sånn navnet tilsier.

Det er en grønnsak vi forbinder med Sør-Amerika og Stillehavområdet. Hvordan planten spredde seg fra Amerika til Stillehavet har fått antropologer til å klø seg i hue, men til syvende og sist har den nok reist med diverse sjøfarere på kryss og tvers av de syv hav. Og dukket opp på de minst tenkelige steder. Og det er etterhvert også på den lokale dagligvarehandelen ned i gata di.

Og da må den brukes, ikke sant? Eller den må jo ikke. Du kan jo luske rundt å lure på om dette egentlig er noe særlig greier. Eller du kan koke suppe på den. Eller lage en søtpotetmos til lammekotelettene. Men som sagt er bruksområde mye som en potet. Den egner seg dermed godt til å lage oransje pommes frites. Bare bakt med en klatt rømme til. Eller hvorfor da ikke lage en pizzabunn av dem. Jeg har tidligere presentert deg for både hvit potetpizza med potet både i bunn og som topping. Og blomkålpizza. Så det bør i grunnen ikke overraske noen at jeg kan finne på å lage en oransje lysende bunn av søtpotet. Uten heving. Og med byggmel istedenfor hvetemel har jeg bidratt med litt ekstra antioksidanter og kostfiber. Dette er bra saker for magen. Selv i en pizza.
Pizzabunn
350 g søtpotet
1 egg
100 g byggmel

Tomatsaus
4-5 soltørka tomat
10 tørka aprikos
4 tomater, eller 8 cherrytomater
1-2 fedd hvitløk
1/2 paprika
1/2 rødløk
Frisk basilikum
salt
pepper

Topping
Aubergine
Biter av svinekjøtt

Ost, f.eks jarslberg, cottage cheese, norvegia, mozzarella...

For å lage bunnen må søtpotetene kokes, eller bakes. Akkurat som med potet blir smaken noe helt eget når du tar deg tid til å bake dem. Jeg deler de i litt mindre biter, og har i ovnen på 200 grader sammen med litt maldonsalt og olje. Hvor lenge, kommer an på størrelsen på bitene. Alt fra ti minutter, til en time.

Når potetene er ferdige lar du de avkjøle litt, før du tar å skreller av skallet. Ha i en blender eller foodprosessor og kjør sammen. Bland inn et egg, og til slutt mel. Jeg har brukt byggmel, men du kan også bruke hvetemel om du foretrekker det.

Smør deigen utover i en bakeplate, eller et pizzastekebrett dekket med bakepapir.
Forstek bunnen en 15-20 minutter i ovnen på 200 grader. Hvor lenge kommer an på tykkelsen.

Mens bunnen står i ovnen lar skjærer jeg aubergineskiver, og legger de i et døslag med litt salt for å trekke ut bitterstoffene. Saltet skyller jeg av før jeg skal ha auberginen på pizzaen, og tørker skivene med litt kjøkkenpapir.

Tomatsausen er i grunnen den samme som jeg tidligere har presentert sammen med gulrotpastaen. Men jeg hadde litt paprika liggende som jeg tilsatte. Ellers er det samme framgangsmåte. Legg gjerne de soltørka tomatene og aprikosene i vann et par minutter for å myke litt opp. Og så kjører man det hele sammen i en blender, med en stavmikser, eller i en foodprosessor. Smak til med krydder.

Når bunnen er klar i ovnen tar du den ut. Smør utover tomatsaus. Ha over ost etter egen smak. Jeg har gått for en blanding av cottage cheese, jarlsberg og mozzarella.

Legg skiver av aubergine utover. Og til slutt toppes det hele med ferdige stekte biter av svinekjøtt. Inn i ovnen igjen. Og la det stå og steke til osten er gyllen og har smeltet.

Det er selvsagt lov med annen topping enn jeg bruker. Det kan være du ikke er like glad i aubergine som meg, for eksempel. Bruk rester fra en tacomiddag. Eller lag en kjøttsaus av karbonadedeig og tomater. Kjøttboller. Pepperoni. Eller en hvit variant med rømme og ost er fult mulig. Oppskriften her er kun basert på akkurat det jeg hadde for hånden denne dagen.

Pizza både ser, og smaker bedre ut med litt ekstra grønt på toppen. Så ha utover litt ruccola, og kanskje litt mer frisk basilikum. Rigle over litt olje, og balasamico om du ønsker det. Og dermed er det servert!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør