Mousakka med søtpotet

I sommer var jeg på Kreta. Slik veldig mange andre nordmenn var. Det er litt feil å si at det var for å støtte grekerne i en vanskelig situasjon. Det var mest for feriens skyld. Og mesteparten av tiden ble tilbragt i en solseng de fleste kretere selv nok verken hadde råd til, eller tid til.
Men det ble da også lagt igjen noen euro. Ikke minst trengte vi mat. Og selv om situasjonen var slik at ikke alle restauranter godtok kredittkort, i frykt for at pengene da aldri ville nå dem - var det å få seg et godt måltid ikke noe problem. Det gjaldt bare å betale kontant. Noe de fleste turister, meg selv inkludert, hadde tatt god høyde for.

Det er litt av hvert en bare bør spise når en er på en gresk øy, eller på det greske fastlandet. Og de som fulgte meg litt i sommer fikk en smak av diverse. En ting en liksom ikke kan ha reist hjem uten å ha spist er mousakka. Kjøttsaus, aubergine, poteter og en hvit saus. Toppet med ost.

Så kommer vi hjem, og kjøper kanskje den pakken på butikken som inneholder flere poser pulver. Det blir liksom ikke helt det samme.. Og det gjør forsåvidt ikke denne varianten heller. Jeg har nemlig brukt søtpotet. Søtpotet egner seg nemlig ypperlig sammen med tomatsaus. Og noen husker kanskje søtpotetpizzaen jeg har presentert. Også den med aubergine.

Men nok om det.. Jeg er et stort fan av å bruke av det jeg har tilgjengelig. Og siden jeg til tider nok kan gå litt amokk i grønnsaksdisken, gjelder det i ettertid å bruke av grønnsakene. Og jeg hadde søtpotet. Byttet glatt bort potetene. Brukte av aubergine restene - og satte i gang.
400 g karbonadedeig
3-4 sjalottløk eller 1 løk
1-2 fedd hvitløk
1 chili
2 gulrøtter  1 boks hakkede tomater
2-3 ss tomatpure
1 dl vann
1-2 ss balsamico krydder som oregano, basilikum papirika, røkt paorika, chili

3-4 søtpotet
1 aubergine

5 dl melk
1 ss maisenna
salt
pepper
muskatnøtt
2 egg

revet ost

Mousakka består altså av 3-4 deler, lagt lag for lag i en form. Det kan virke som litt av en jobb, men tar egentlig ikke så mye mer tid enn den mousakkaen du finner i pulver form på pose.

Jeg starter i bunn. Med kjøttsausen. Hakk opp løken. Stek den blank i en panne sammen med hvitløk. Jeg liker også å ha i en chili for litt mer sting. For litt mer fylde og smak, rev jeg to gulrøtter og hadde i sausen. Litt inspirert av den mer klassiske bolognese. For å skjule sporene litt jevner jeg grønnsakene med en stavmikser.

Ha i karbonadedeigen, og stek videre. Ha i tomatpure, og la det svi av. Hell over en boks tomater, og litt vann. Nå kan du krydre litt etter smak. Trenger du mer chili? Og ha gjerne i litt oregano eller basilikum. Kanskje litt paprika. La sausen putre litt videre mens du setter i gang med resten.

Potetene skrelles og deles i skiver. Jeg som er glad i aubergine skjærer den i skiver, og lar den ligge med litt salt i et dørslag. Saltet skyller jeg av etterpå, og gir auberginene en rask omgang med olje i panna.

Så var det den hvite sausen. Bechamel sausen. Du kan lage vanlig hvit saus med smør og melblanding. Ellers varmer du melka, tilsetter litt maisenna for å jevne sausen. Ha i så mye muskatnøtt at det lukter. Smak til med salt og pepper. La sausen avkjøle seg litt. Og rør inn et egg. Eggene gjør at sausen vil stivne litt på toppen av mousakkaen.

Sett ovnen på 175 grader. Ha kjøttsausen i bunnen av en ildfast form. Ha over aubergine skiver. Søtpotetskiver. Og til slutt den hvite sausen. Sett i ovnen, og la den steke i 20 minutter.

Riv ost mens den står og steker, for etter 20 minutter tar du mousakkaen ut. Har over revet ost. Og så setter du den inn igjen i ytterligere 20 minutter.

Etter tilsammen 40 minutter i ovnen har du en rykende fersk og hjemmelaget mousakka. La den hvile noen minutter.  Server med litt grønn salat. Og gjerne en tzatziki.

God middag!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør