Krema kylling i mangocurry

Det var kanskje ikke helt sånn, og heller ikke helt meningen. Men når du titter inn i kjøleskapet og skal finne på noe middag, er det jo greit å bruke av det som faktisk er der. Litt rester herfra og derfra. Og denne dagen sto jeg da og kikket på en mango. Og om den ikke helt sa "spis meg", var den i alle fall merket med "spisemoden". Du skjønner tegninga..
Samtidig hadde min datter ytret ønske om kylling og ris. Og det skulle være kylling av filettypen. Lettskremte er vi jo ikke. Bare husk å bruke flere skjærefjøler, og lag litt oppvask.

Kylling og mango er jo ypperlig følge tenkte det rare hodet mitt da. Og slik ble det. Litt salt, litt søtt og litt krydring senere. 

Og som ikke det var nok viser det seg jo at det faktisk eksiterer noe sånt som en mangocurry. Inderne er jo glad i mango, ikke sant. De har chutney og de har lassi, så jeg kan ikke skryte på meg å ha funnet opp kruttet heller.

Men en slags rekonstruksjon av hva jeg kokte i hop, det kan jeg ene og alene presentere som mitt skaperverk. Fra mitt kjøleskap, til ditt bord. Sånn omtrentlig i alle fall. 

Krema kylling med mangocurry
4 kyllingfileter
1 gul løk, eller 4-5 sjalottløk
2 mango
1 boks kokosmelk
1cm frisk ingefær, hakket
1 ts gurkemeie
2-3 ts garam masala, eller currypaste
2ts spisskummin
Evnt en rød chili
Evnt bland i litt mangochutney 

Bruk raps, eller solsikkeolje til steking. Skjær kyllingfiletene i passe biter. Ha garam masala eller en currypaste i panna, og gi den et minutt å svi av seg litt på før du har kyllingbitene og gurkemeie i. Stek mens du holder det hele litt i bevegelse. Du må gjerne ta bitene ut før du forsetter, eller i de minste ta dem litt inn til kanten.

Skjær mango i biter. Mos sammen i alle fall den ene mangoen. Selv syntes jeg det var godt å ha noen hele biter av fruktkjøttet i. Ha mango i samme panne som du stekte kylling i. Hakk løk, og ha i sammen med mangoen. Ikke vask underveis. Du skal samle smakene. Ha i revet ingefær sammen med mango og løk, og stek det hele noen minutter før du har over en boks med kokosmelk. For å få litt mer snert til ganen hadde jeg i en liten rød chili også som fikk sette sin spiss på måltidet.Glem ikke litt spisskummin!

Du kan jevne noe, eller all sausen her med en stavmikser. Ha i litt mer kokosmelkeller matfløte for enda mer kremet konsistens, eller bruke litt hønsebuljong om du vil øke mengden noe, men ønsker mindre krem.

Bland i kyllingbitene igjen om de ikke allerede er i pannen. Kok til kyllingbitene er gjennomkokt og klare.

Server det hele med noen cashewnøtter og frisk koriander. Ris, nanbrød og mangochutney ved siden av.
Etter som hva du lyster og har.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør