Blåskjell i kokos og curry

Viste du det ikke, får du vite det nå. Det er blåskjellsesong! Akkurat nå er de på det beste. Litt kaldt i vannet til å drive å dykke etter dem selv kanskje. Men det finnes da annen råd.
For ikke lenge siden fikk vi atter en fiskebutikk i Ålesund. Selveste kystbyen med fiskebåter langs kaia der du kan handle ferske reker, krabbe og skrei litt ettersom når på året vi er, og frossen fisk på butikken. Riktignok finnes det en og annen ferskvaredisk med fisk på Trøndelag eller Bergen. Men et eget fiskeutsalg har vi da ikke hatt i sentrum på en tid.

Så det var på høy tid med et besøk innom å kikke. De hadde lokket med blåskjell og uer. Sushi hadde de også. Og som en annen unge i godteributikken, hadde jeg litt vanskelig for å bestemme meg. En ferdig gryterett ble avvist, og jeg forlot etter hvert åstedet med blåskjell og steinbit. Begge deler veldig godt. Så litt for sulten kanskje, og ikke i stand til å fatte en helt enkel avgjørelse endte ferden med en kraftig curry med litt av hvert.

Det er altså ikke noe i veien for å begrense seg til blåskjell. Og jeg tar utgangspunkt i det her. Jeg bare sier at jeg lot noen fiskebiter dampe med. Det fungerte helt utmerket, og smakte himmelsk godt.

Jeg har skrevet om og gitt dere flere blåskjelloppskrifter før. En til for en rask hverdagsmiddag tåler dere vel likevel. For blåskjell kan godt være hverdagsmat. Det er tilgjengelig nå. Godt. Raskt. Og heller ikke spesielt dyrt. Så bær over med litt uklare bilder. Jeg var sulten!
Blåskjell i kokos og curry
1 nett med blåskjell, cirka 1kg
(Evnt noe fast fisk)
En klunk olje
2 stilker sitrongress
1 cm eller så med frisk ingefær
1-2 ss curry, jeg har brukt sambal olek
1/2 løk eller 2-3 sjalottløk, hakket
1/2 - 1 fennikel
1 dl hvitvin eller eplecider
1 boks med kokosmelk, eller evnt 2 dl matfløte
1 lime
Frisk koriander

Blåskjell er ikke så skummelt egentlig. Hver sommer leser vi blåskjellmeldinger og om gift i vannet. Men de blåskjellene du kjøper er trygge. Det du må gjøre er likevel å sjekke at de faktisk lever. For her snakker vi om levende vesener. Vask og rens skjellene i kaldt i vann. Skjell som er knust, eller ikke lukker seg når de får seg en dusj i vannet, kaster du.

Ha litt olje i en romslig kjele. Knus og hakk sitrongresset som er litt stivt og rart, og lukter fantastisk sitrus. Hakk eller riv ingefær. Ha curry i oljen. Jeg har altså brukt en chilipasta, sambal olek. La den svi av i kjelen et minutt, og ha i sitrongress og ingefær. La det blande seg sammen, og bli en krydderbase.

Hakk løk og fennikel. Ha det i, og la det bli mykt sammen med krydderet og oljen. Ha over hvitvin, eller bruk en eplecider/eplejuice. Kok opp, og ha i de skjellene du kan bruke. Sett på lokk, og la det dampe. Bruker du litt fisk, som jeg gjorde i dag, har du i det også.

Blåskjellene er ferdige når de åpner seg. Skjell som ikke åpner seg skal du ikke spise, men kaste!
Hell over kokosmelk eller matfløte, og la det koke opp.

Vil du jevne det hele kan du ta ut blåskjellene og eventuelt fisk etter at de er ferdig dampet. Bruk en stavmikser eller foodprocessor for å jevne kraften fra skjellene sammen med kokosmelka. Ha så fisk og skjell i suppa igjen. Eller bruk det som en saus.

Smak til med saft presset fra en frisk lime. Ha over masse frisk koriander. Og nyt smaken av vinter!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør