Rask og grei stir fry saus

En heller ruskete dag, en av veldig mange på kort tid, satt jeg på kafe og drakk en dirty chai sammen med datteren min. En stor og romslig kopp som jo er et helt måltid i seg selv, og som varmer godt. Rett ovenfor oss satt et par og spiste sammen av en like romslig tallerken med noe som så godt ut. Hjemme hadde jeg lovet mer taco til middag. Men senere sjekket jeg ut menyen til stedet på nett for å finne ut av hva dette paret satt og spiste.

Det måtte være det som var bedrevet som en nudelrett med kyllingbryst og en hjemmelaget stir fry saus.. Søket mitt på stir fry sauser gav masse av resultater. Mange av dem med så mange ingredienser at jeg mistet litt pusten. Jeg begynte å scrolls meg nedover til kommentarfeltene. På oppskriftssider er det ikke så mange som er sinte på innvandrere, NAV eller politikere. Noen liker ikke så mye soya. Og andre vil ha mindre sukker. Men jeg lette rett og slett etter den oppskriften der kommentarene sa meg at dette funker..

Du vet hvordan første innskytelse ofte er den helt riktige? Sånn var det her også. Jeg kom over en oppskrift som sa at "less is more". Her var det fem ingredienser. Rør, eller rist det godt sammen. Og det var klart til bruk. Riktignok var det ingen oyster sause i denne versjonen av stir fry, som jeg da ser at veldig mange vil bruke. Jeg vil anta at du kan erstatte hoisin saus med oyster saus.. Jeg skal i alle fall forsøke en gang. Men enn så lenge har jeg brukt hoisin saus, for det synes jeg er en skikkelig god saus. Du vet sånn saus du kanskje bruker til crispy duck (http://minematskriblerier.blogspot.com/2016/11/enkel-crispy-duck-med-pannekaker-og.html). Ellers så var det det enkle jeg likte, få ingredienser - og at jeg også kan røre dette sammen om maten skal være vegansk. Om det ikke er et poeng for deg kan kyllingkraft/buljong brukes. Mange gjør det. Jeg skal gi deg den oppskriften (https://www.rhubarbarians.com/stir-fry-sauce-vegan/).




Stir fry saus
4 ss soya saus
1 ss hoisin saus
2 ss sesam olje
2 dl grønnsakskraft/buljong
2 ss maizenna

Som sagt dette er er nekel oppskrift. Bland sammen alle ingrediensene, og rør sammen slik at maisenna melet løser seg opp i væsken.

Når du lager en stir fry koker du gjerne nudlene først. Jeg hadde ikke slike gode, tykke nudler for hånden - og brukte linguine. Funket fint det også. Ellers er det grønnsaker, og eventuelt kylling, fisk eller skalldyr etter ønske. Grillede grønnsaker er godt, men jeg har bare stekt rosenkål og kål godt i panne, sammen med hvitløk og chili. Og hatt i litt tomat og paprika. Fin måte å rydde litt i grønnsaksskuffen om du har litt av hvert som burde brukes.  Og jeg brukte kyllingfilet i biter. Jeg hadde tross alt lett meg fram til en nudelrett med kylling. Helt nydelig ble det. Så godt at det ble middag to dager på rad uten at jeg gjorde om på restene. Jeg bare tilsatte litt spinat dag to.


God middag!






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør