Vannmelonsalat med granateple- og valnøttdressing

Jeg kan finne på mye rart til middag. Det er ikke sånn at jeg til enhver tid bobler over av nye middagsideer. Men med jevne mellomrom finner jeg i alle fall nok inspirasjon. Det kan være i alt fra kokebøker, blogger, bilder og annonser.
Skal en lage alt som faller en inn til enhver tid, vil det imidlertid bli en del matsvinn. Masse rester av alt mulig rart som til slutt havner i søpla. Og det vil vi jo ikke. Et annet triks for å komme på noe morsomt og kanskje nytt til middag er da et enkelt googel søk. Jeg bare digger googel.

Skriv inn to-tre ting du har liggende som skal brukes, og forslagene kommer på rad og rekke. Skriver du "vannmelon kylling" for eksempel, vil det poppe fra oppskrifter på kylling og vannmelonsalat med feta,   kylling med grillet vannmelonsalat, kyllingfilet med mango- og vannmelonsalat.

Du skjønner hvor dette bærer, ikke sant. Jeg hadde vannmelon. Men kom aldri så langt som å google. Før jeg viste ordet av det kom jeg over et blogginnlegg med flere forslag til bruk av vannmelon. Sånn er det nemlig med en del sesonvarer. De oppsummeres i ulike oppskrifter.

Resultatet er ikke en tro kopi, men en variant over tema tilpasset mine tilgjengelige råvarer og smak.
Vannmelonsalat
600 g vannmelon
2 bokser hvite bønner
1 fedd hakket hvitløk
1/2 sitron
1 hjertesalt, eller noen never annnen frisk salat som frisèe eller crispi
50 g svarte oliven
200 g hallomi ost


Granateple- og valnøttdressing
1 granateple
30 g valnøtter
1 ts granateplesirup
3 ss olivenolje

Det kan være noe klin, men vi starter med å rense granateple slik at vi bare sitter igjen med frøene. Har du ikke granateplesirup kan du forsøke å presse ut saft fra granateple etter at du har delt det opp, og bruke den. Hakk valnøttene, og bland sammen en dressing av knuste frø, sirup, nøtter og olje. Det enkleste er nok å rett å slett bruke en blender eller den lille hakkeren du har til stavmikseren.

Jeg har brukt bønner fra boks. De er ferdig kokte. Selvsagt kan du bløtgjøre og koke tørkede bønner. Men hos meg ender det ofte med den lettvindte løsningen.  Jeg ønsker å gi bønnene litt mer crunch og smak. Varm olivenolje i en panne. Fres hvitløken så vidt, før du har i bønnene. La de de frese med, men bare et par minutter til de er gjennomvarme. Her kunne jeg hatt i litt hakket bladpersille, og vendt det inn med bøndene- men det hadde jeg ikke. Honning er også godt å vende bønnene i. Men med den allerede søte vannmelonen kan det fort bli for mye. Jeg har heller hatt over en god skvis med sitron. 

Jeg har brukt hjertesalat. Akkurat nå synes jeg den er så innmari god. Du kan godt bruke annen salat, bare skylle og ha i en bolle. Bruker du hjertesalt vil du kanskje hakke den i litt mindre biter. Eller grille, eller steke den. Grillet hjertesalat er kjempegodt. Del salaten i to. Pensle med litt olje, og stek den et minutt på høy varme. Sett tilside, og skvis over resten av sitronen.  Jeg har gjort det slik her, altså grillet salaten, siden dette tross alt var en middagssalat for meg, og ikke et tilbehør.

Vannmelon og feta er (nesten) som en klassiker etterhvert. Prøv om du ikke har gjort det tidligere. Det er noe med det salte mot det søte.  Men denne gang har vannmelonen fått selskap av stekt hallomi ost. Også den gir en fin salt kontrast. Varm panna, eller grillen, og stek skiver av hallomi ost til den har fått en gyllen farge.

Sett sammen salaten med de lune bønnene, hjertesalaten, vannmelon og stekt hallomi ost. Ha i noen sorte oliven, og ha granateple. og valnøtt dressingen over.

God sommer middag!




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør