Søte matpakkemuffins

PSommerferien nærmer seg. Og dattera er skikkelig lei matpakka. Brødskivene er kjedelige.
Jeg kan ikke klandre henne. Jeg spiser ikke veldig mye brødmat selv. Men hva skal en finne på for å få i jenta litt mat de siste par ukene på skolen.

En kan lage til pastasalter, sende med middagsrester, en fiskekake, mer frukt og yougurt. Men nå tenkte jeg forsøke meg med noen søte matpakkemuffins. Søte fordi de ikke ble fylt med skinke eller salami og ost, men med bær. Ellers er de uten sukker, og fulle av fibre. Innafor som skolemat tenker jeg.
6 store muffins
4 dl havregryn
2 egg
1 banan
1 dl melk
en klype salt
1 ts bakepulver
1 ss rapsolje
1 dl frosne eller friske bær

Jeg var tom for havregryn da jeg satte i gang. Eller da, litt før jeg satte i gang. Jeg måtte en tur innom butikken. Der fant jeg en blanding av havregryn, rug og quinoa sammen med havregrynene, og bestemte meg for å prøve med den. Mer fiber. Litt grovere muffins. Men bruk gjerne bare store havregryn om du vil.

Mål opp havregryn, og bruk en stavmikser til å lage mel av dem. Altså kutte i så små biter at det ser ut som mel.

Rør sammen, eller bruk gjerne stavmikseren, egg, banan, olje og melk. Rør inn havremelet, salt og bakepulver.

Helt til slutt har du i bærene. Du kan godt bruke frosne bær, men denne gangen hadde jeg i amerikanske blåbær.

Ha røra over i muffinsformer. Røra er litt tynn, så du må gjerne ta i bruk et muffinsbrett om du har.

Stek midt i ovnen, på 200 grader i cirka 20 minutter.
Avkjøl på rist.

Disse muffinsene holder seg helt fint noen dager, men du kan også fryse de ned, og ta fram etterhvert.
Skal de i matpakken kan det være lurt å halvtine de ovn på 170 grader, cirka 5 minutter. Den frosne smaken forsvinner, og de tiner ferdig til matfriminutt.

Går du ikke lenger på skolen er muffinsene også fine som turmat.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør