Stekt blomkålris og ørret

I mangel på at sommeren tar skikkelig tak måtte det bli sommer på kjøkkenet. Rød fisk og friske smaker. 
Kalenderen sier sommer. Og enkelte dager virker det hele overbevisende. Solen tar tak, eller gradestokken stiger. Og jeg nyter det. Det er kanskje ikke slim at begge deler inntreffer samtidig, men selv det kan forekomme. 

Vel, dagen etter kan temperaturen falle drastisk. En nordavind kommer fykende. Og regnet høljer ned. Ikke nødvendigvis alt samtidig i dette tilfellet heller.. Men sommerfølelsen fra kvelden før kan få se en smell.

Kalenderen sier uansett juni. Det er litt tidlig for de norske bæra. Men det finnes bær. Og jeg leker sommer. Så her hentet jeg fram sommerfølelsen med en skikkelig sommerlig, lett rett fra kjøkkenet inne. Skulle det bli varmt, kan du jo ta fisken ut på grillen isteden. 
Ørret med appelsinglace
800 g ørret
1 dl appelsinjuice 
1/2 sitron
Evnt 1-2 ts chiliflak
Eller 1 ts tang krydder med chili og hvitløk 
Salt
Pepper

Blomkålris
1 blomkål
1 fedd hvitløk
1/2 sitron 
1 egg
En neve frisk koriander eller bladpersille 
Salt
Pepper 

En neve granateplekjerner 

Jordbærsalsa
1 kurv jordbær
1/2 rødløk
1 ss hvitvinseddik 
1 ss olivenolje 
1-2 ts chiliflak 

Sett ovnen på 220 grader. 
Del fisken i porsjonstykker, og ha i en ildfast form. 

Krydre fiskestykkene med salt, pepper og chiliflak. Jeg hadde en jordbærsalsa til med chili, så jeg droppet chili på fisken. Til gjengjeld hadde jeg på 1 ts tang krydder med chili og hvitløk fra Nordisk tang. 
Men appelsin og sitron hadde jeg over. Press en frisk appelsin, eller bruk juice. Jeg har frøset ned noe appelsinjuice i terninger, og la rett og slett isterninger over. Grunnen har vært overskudd på juice- og terningene er like fine i drikkevannet som i matlagning der det bare trengs litt.. 
Press også saft fra sitron over. 
Stekes midt i ovnen i 8-10 minutter.

Blomkålen hakket jeg i småbiter i blender. Du kan også bruke et rivjern. Det skal være så små biter at du ikke gjenkjenner blomkålen. Og kålen får erstatte ris. 

Press sitronsaft over blomkålen. Salte og pepre, og fres den opp i en stekepanne med smør og et hakket hvitløksfedd. Ha over ett egg, og rør inn mens egget stivner. Rør inn hakket koriander eller bladpersille mot slutten. 

Jordbærsalsa er helt nydelig sammen med fisken. Skjær jordbær i små biter. Hakk rødløk. Og bland så jordbær og rødløk i en bolle. Ha på vineddik og olivenolje, og smak til med chiliflak. Denne gangen stoppet jeg her. Men du kan eventuelt ha i litt frisk mynte og basilikum. 

Server den ferdig bakte ørreten på en seng av stekt blomkålris. Dryss over noen granateplekjerner. Og om du ønsker, jordbærsalsa . 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør