Fylt aubergine

Det er en mani. Jeg klarer bare ikke å gå fra den uten å kjøpe den. Innerst inne vet jeg at jeg ikke trenger den. Den kommer til å havne i en skuff. Faktisk kommer jeg til å legge den helt innerst. Gjemme den unna, så ingen ser den. Nesten glemme den. Før den plutselig dukker opp, og jeg kan si at denne har jeg jo hatt lenge. Fortsatt innpakket i plast, og ubrukt.
Det er snakk om en ny aubergine. De er så fine. Litt mystiske og mørke. Blanke i skallet. Og de bare roper kjøp meg, når jeg går forbi. Og det på tross av at jeg har grønnsaksskuffa full av andre grønnsaker som må brukes først. Jeg nærmest sniker auberginen hjem.

Så dukker det opp et fristende bilde på Instagram. Deretter i bloggverden. Og løpet er kjørt. Finke Julie i Julies matblogg har fylt sine auberginer i alle kanaler. Auberginen må fram i lyset, og bli middag. Alle ingredienser for lengst i hus. Dette er sånn småting som ligger litt i basis sortimentet, mer eller mindre. Trenger kun påfyll av feta.

Sannheten er jo at du kan fylle auberginen med det du selv vil. Har du karbonadedeig, kan du jo bruke det istedenfor quinoa. Eller kokt ris, om du sitter på slike rester. Jeg synes det er deilig med noen kjøttfrie dager inne i mellom, der jeg virkelig kan godte meg blant grønnsakene. Og fyller gjerne med quinoa som jeg synes smaker godt og litt nøtteaktig, og som jeg i grunnen er alt for dårlig til å bruke i det daglige. Så da ble det sånn. Med smak av sol, og litt preg av det arabiske kjøkken. Helt herlig!
Fylt aubergine
1 aubergine
1 dl quinoa, ferdig kokt
100 g feta
4 tørka aprikos
1/2 lime
1/2 ts røkt paprika
1/2 ts spisskummin
Olivenolje
Frisk koriander
Granateplekjerner eller tørkede tranebær
Pecannøtter, eller halkkede mandler

Evnt. dressing
1 ss tahini
1 ss olivenolje
3 ss kaldt vann
1/2 lime eller sitron
1 ts honning
Litt røkt paprika pulver eller chili

Del auberginen i to. Prikk den litt i skallet, men ikke så kraftig at det går hull på. Ha over litt maldonsalt og olivenolje, og sett i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.

Kok quinoa ettter anvisning. Den skal stort sett koke en 20 minutter. Jeg har brukt hvit quionoa. Du kan bruke rød, eller shia frø. En blanding.

Hakk apriokos i biter, smuldre opp osten og rør det inn i quinoanen. Skvis inn saft fra 1/2 lime. Smak til med krydder.

Når auberginekjøttet har blitt mykt, tar du auberginen ut av ovnen. Skrap ut kjøttet, og bland det sammen med fyllet du har gjort i stand. Ha fyllet tilbake i auberginskallet. Senk temperaturen på ovnen til 175 grader, og sett dem inn igjen. 5-10 minutter, så alt blir varmt.

Strø generøst med koriander, granateplekjerner og kanskje noen hakkede nøtter over. Eller om du heller vil ha tørka tranebær eller lignende. Det er også kjempegodt med en tahinidressing over.

Server med grønn salat og for eksempel en hummus.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør