Kylling med olivensalsa

Det er ingen godt bevart hemmelighet at jeg liker oliven. Tvert om. Jeg elsker oliven. I alle fall en del av dem. Jeg kjøper dem aller heilt med steinen i. Er ikke redd for å knekke tenna. Jeg vet jo at steinen er der. Prosessen for å ta ut steinen industrielt innebærer gjerne å presse den ut. Og med steinen følger da gjerne mye av den gode olivenoljen. Og med det fruktigheten. Og du sitter igjen med en tørr og litt kjedelig oliven.
Men dette handler ikke bare om oliven. Deilige oliven har blitt en salsa, eller saus til kyllinglår. Den originale oppskriften ble kåret til "Årets oppskrift" i New York Times, og var laget av Alison Roman (https://cooking.nytimes.com/recipes/1020486-vinegar-chicken-with-crushed-olive-dressing). Men jeg så den da Vidar Bergum skrev om den på sin blogg, Ett kjøkken i Istanbul (https://www.etkjokken.com/2020/02/kylling-med-olivensalsa/)

Jeg måtte prøve, og resultatet ble kjempe godt. Så da deler også jeg oppskriften med deg :)

Du trenger:
2 kyllinglår - jeg brukte av typen som er ferdig utbeina
1/2 ts gurkemeie
1 ss olivenolje
3 ss hvitvinseddik
salt
pepper

Olivensalsa:
125 g gode, grønne oliven m/sten
2 ss olivenolje
1 fedd hvitløk
1 god neve med hakket bladpersille
1 ss vann
salt
pepper

Sett ovnen på 225 grader, over- og undervarme.

Bland sammen olivenolje, hvitvinseddik, gurkemeie, salt og pepper til en marinade for kyllingen. Vend kyllingen i blandingen i en form, eller bolle for å få lårene godt dekket. Det kan jo være greit å bruke den ildfaste formen du likevel skal bruke her.

Stek kyllinglårene høyt i ovne. Hvor lenge kommer litt an på størrelsen. Men 25-40 minutter. Følg med!

Mens kyllinglårene står å godgjør seg i ovnen lager du salsa. Rens olivenene for stein. Rens, og finhakk hvitløk og bladpersille. Bland sammen alle ingrediensene til salsaen, og smak til.

Når kyllingen er ferdig stekt blander du inn stekesjyen fra formen med salsaen.

Server kyllingen straks toppet med salsa. Du trenger ikke ha over all salsaen om du ikke er like glad i oliven som meg, men kan fint ha litt ved siden av også.

Jeg spiste kylling med olivensalsa sammen med bulgur og noen brokkolini. Digg!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør