Squashruller


Vanligvis vil jeg bare slumpe til maten, og satse på at det blir mer enn bra nok. Men andre ganger kommer jeg over et bilde, eller en oppskrift som inspirerer meg til å gjøre litt mer ut av sakene. Maten altså. For det er ikke tvil om at vi også spiser litt med øya. Ser det delikat ut gjør det måltidet litt ekstra hyggelig. Om ikke alt dillet rundt selve maten trekker ned på smaken da.

Jeg skal ikke si så mye om det, men sånn er det jo for eksempel med en del kaker. De ser så flotte ut, men kremen som er farger, dandert og formet i timesvis smaker pøkk. Unnskyld uttrykket. Jeg vil heller ha noe som smaker godt, og som gjerne da kan være litt rustikt, eller til og med rotete. Sånn ellers er jeg ganske ryddig av meg tror jeg.

Men nå var det ikke en kake som lokket meg, men disse squashrullene med ricotta og spinat. Det må jo bli bra. Alt er ting jeg liker. Og som nettopp hjemvendt fra Italia virket både ricotta og squash forlokkende. Begge deler var tilstede under ferien :)


Squashruller
2-3 squash
2 fedd hvitløk
1 pose spinat
1 pk (250g) ricotta
50 g revet parmesan
1/2 sitron, skallet og saften
En neve frisk basilikum
Olivenolje
salt
pepper
Litt mozzarella

Sett ovnen på 200 grader, over- og undervarme.

Finhakk hvitløksfeddene. Ha olivenolje i en dyp panne og fres hvitløken i et par minutter før du har i spinat. Ha i litt og litt. Frisk spinat tar mye plass, men detter fort sammen. Du kan i grunnen bruke frossen spinat her, for når spinaten er stekt og har falt sammen til en liten haug i bunnen av panna har du den over i et dørsalg. Prøv å få ut litt av vannet, men husk å la spinaten avkjøle seg litt før du begynner å vri den opp.

Det blir enklere å lage rullene om du finhakker spinaten. Jeg tok rett og slett og kjørte den i en foodprossessor for å få den i småbiter. Deretter rører du inn revet parmesan, ricotta , hakket basilikum og sitron. Smak til med salt og pepper.

Vask squashen, og skjær den i lange, tynne strimler. Du kan bruke en mandolin, eller en ostehøvel.

Legg en liten klatt med spinat og ricottablandingen på hver skive med squash, og rull sammen. Jeg har en stekepanne med høye kanter som tåler stekeovn, så jeg plasserte rett og slett rullene tilbake i den panna jeg litt tidligere hadde hatt spinaten i. Men du kan selvsagt smøre en ildfast form, og ha rullene i den.

Topp det hele med litt mozzarella.  Og stek midt i ovnen i cirka 20 minutter.

Server det akkurat som det er, kanskje med litt godt brød til, som et tilbehør, en del av et større måltid, eller med en frisk salat til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør