Snittbønner i pesto


Jeg kan bli som en liten unge når jeg dumper over enkelte grønnsaker. Og her en dag lå det en stor kasse med snittbønner og lokket. Jeg måtte ha. 

Snittbønnene er ganske flate og lange. Altså egnet for å snitte opp i mindre biter. Og det var akkurat det jeg gjorde før jeg gav dem en omgang i stekepanna. Servert sammen med basilikumspesto og litt sitron var det en liten høydare i hverdagen. En siderett, eller rett og slett bare kosemat.


Snittbønner i pesto
500 g snittbønner
1 løk
2 tomater
1-2 fedd hvitløk
olivenolje
3-4 ss pesto
1/2 sitron

Start med å vaske bønnene, skjær av tuppene og snitt i mindre biter.  Jeg skjærer litt på skrå i litt grove biter. Skjær løken i tynne strimler, og rens hvitløksfeddene. Jeg knuser feddet under et knivblad, men bruker de ellers hele. Ha en god klunk med olivenolje i en stekepanne med høye kanter. Ha i de knuste hvitløksfeddene og løken. La det surre noen minutter til løken blir myk og blank. Ha i snittebønnene. La det få surre videre. Rør litt om av og til. Gi pannen en 10-15 minutter.

Du vil kunne se at bønnene tar litt farge og blir myke. Skjæør tomatene i biter eller båter, og ha i. La det få surre videre i enda en 5 minutter.

Ha over raust med pesto og rør inn. Skvis over sitronen.

Du må gjerne ha over litt mer olivenolje ved servering. Og litt godt brød ved siden av til å få opp sauserestene med :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør