Rød-grønn byggsalat (med rødbeter og chevre..)

Jeg sto midt i matfestivalen, og angret et øyeblikk på at grønnsaksskuffen hjemme var halvfull. Og ikke nok med det. Grønnsakene burde brukes. Og det ganske snart.
Det var bare å skrinlegge ideen om rask mat i farta fra en av bodene. Valgets kval sto heller mellom grønnsakene hjemme. Kanskje ikke helt i tråd med valgprogrammer som ble stukket til meg, mellom matbodene.

Men åpenbaringen som sto fram fra grønnsakksuffa var rød-grønn som få. Her var rødbeter og sukkererter i skjønn forening, med vårløk og avocado som et ekstra grønt alibi.

Og det er ikke til å komme unna at jeg har hatt litt rødbetdilla i det siste. Og da snakker jeg om de ferske og rå. Ikke de sylta du kjøper på glass. Så også i dag ble det en variant av en rødbetsalat. En sur-søt blanding av rødt og grønt - som er bra for deg.

Rød-grønn byggsalat
150 g byggryn
3-4 friske rødbeter
40 g brunt sukker
80 g vineddik
5 ss olivenolje
4 vårløk
1 pose sukkererter
1 avocado
5-6 tørkede aprikos
1 neve pistasjenøtter
noen skiver fast chevre

Jeg gjør som jeg har gjort før. Jeg baker rødbetene i en marinade. Sett ovnen på 200 grader. Ha rødbetene med skall i aliminiumsfolie. Rør sammen sukker og eddik, og hell over. Lukk pakken, og sett den gjerne i en ildfast form, så slipper du at det renner utover i ovnen. La rødbetpakken bake en times tid.

Bygggryn koker du etter anvisning på pakka. Hakk vårløk og sukkererter i biter. Rens, og skjær avocadoen i biter. Press gjerne over litt lime- eller sitronsaft for å bevare den friske grønne fargen. Skjær også aprikos i biter. Eller du kan bruke noen tranebær.

Når rødbetene er ferdige tar du de ut av ovnen. Ta vare på rødbetlaken. Rens for skall, og skjær i biter  mens de enda har varmen i seg.

Bland sammen alle ingrediensene til en salat. Rødbetlaken rører du sammen med litt god olje til en dressing.

Topp det hele med noen gode biter av en 
fast hvit geitost, eller chevre. Og nøtter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør