Quinoasalat med klippfisk og sesam

Av og til er det enkle det beste. En litt for stor lunch der middagen kjennes mer som et ork, eller nødvendig onde, enn en glede. Ikke helt min greie kanskje. Mat må gjerne nytes. Men det hjelper nå godt på å rekke å bli litt sulten mellom måltidene.
Vel, nok om det. Jeg slår et slag for salaten. Salaten som like gjerne stiller som middag, som lunch. Det er rett og slett snakk om å fylle på med godsaker. Salat kan være så mye mer enn grøntfor.

Inspirert av en couscous salat jeg fikk på besøk med ei venninne har jeg forsøkt å rekonstruere litt. Couscous ble quinoa jeg hadde tilgjengelig. Grønnsakene valgt etter farge og friskhet der de lå i grønnsaksdisken. Og resultatet ble glimrende! 
Quinoa med klippfisk og sesam 
4 dl quinoa
400 g utvannet klippfisk 
1 pose spinat
1 pk vårløk
1 squash
2-4 ss sesamolje
2-3 ss soyasaus
1/2 ss urtesalt
1 lime
1 granateple
En liten neve hakkede mandler

Dette er rask mat. Eneste er selvsagt at klippfisken må vannes ut på forhånd. Hvor lenge kommer litt an på hvor store og tykke bitene er. Les på pakken. Jeg har brukt en pakke med gryteklar fisk som kun trenger 4-6 timer i vann. Og kunne dermed bråbestemme meg på dagen. 

Quinoa har også fjerne godt av å bli skylt godt av og bløtgjort en 20 minutter før du koker frøene. Les på pakkevedlegget for typen du bruker. Det kan uansett være greit å skylle av. 

Trekk ferdig utvannet fisk i kokt vann. Etter størrelse igjen. Mine biter trengte 5-10 minutter. De skal ikke kokes fullstendig grå og kjedelige heller. Om du har plass i kjelen kan spinaten rett og slett forvelles sammen med fisken. Ha den altså i kjelen sammen med fisken noen minutter

Riv squash i strimler med et juliennejern, eller skjær små biter og strimler. Hakk vårløk. 

Smak til kokt quinoa med sesamolje og soyasausen. Og litt salt.  Jeg har brukt eget urtesalt laget med ramsløk. Smak deg forsiktig fram om du bruker rent salt. Urtesaltet tilfører litt ekstra smak og fylde.  Ha i squash og vårløk.

Hell vannet av fisk og spinat. Ha det i salaten. 

Smak til med eventuelt mer soya og sesamolje. 

Rens granateple. Hakk noen mandler. Skvis en lime over salaten, og dryss over granateple og mandler. Og til slutt litt frisk koriander for de som liker slikt. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør