Pai med gresskar og chevre

Ryktene omkring min ulykkesfrekvens er sterkt overdrevet! Jeg har hørt at jeg ikke
bør forlate huset uten ansvarlig guide, hjelm og polstring!
Sannheten innebærer en fortid som guide, og dekker kun ett beinbrudd! Og da ikke en gang i beinet, men håndleddet. Alle andre brudd har vært påført med vilje. Gjerne av en lege.

Men dette håndleddsbruddet kan jeg ikke benekte. Jeg vil likevel motsette meg  alle påstander om at fjellet og luftige klyv er noe jeg bør holde meg unna. Jeg var riktignok i fjellheimen. Men på flat mark.
Ikke en utsikt i sikte. Bare hytta der vi skulle overnatte. Eller jeg så ikke den skikkelig heller. Det var mørkt. Og det var en glatt sten.

Dårlig nattesyn kanskje. Våt høst. Litt dårlig innsikt i gjerningsøyeblikket kanskje. Eller bare en masse endorfiner som virket. For jeg gikk for egen maskin tilbake gjennom dal og nedover bakker dagen derpå med slapp og hoven hånd.

Det ble lite som ble båret i hus den høsten. Godt gipsa som jeg ble i opptil flere omganger. Men hadde det ikke vært
for fatle, gips og dager med sykehusmat hadde kanskje gresskar vært tingen. Det er jo tross alt litt ut på høsten de dukker opp i butikkene. Sunne, og fulle av mat og A-vitamin. Øyets vitamin som skal sikre deg god dømmekraft og nattesyn.
Så lenge det er sikt og skuling innvolvert i alle fall.

I variantene over bruk av gresskar etter å ha huler ut årets Halloween gresskar med operert hånd, har vi da kommet til paien. Ikke den søte dessertpaien. Men lunch, middag og kveldspaien.
Det er herved servert.
Paibunn
4 dl mandelmel
50 g mykt smør
1 egg

Fyll
Gresskar i terninger
Spinat
Grillet artisjokk
Chevre

Eggestand
3 egg
1 dl cottage cheese
1 dl gresk youghurt, melk eller fløte
Salt
Pepper

Denne paibunnen er glutenfri. Jeg lager ofte en litt grovere variant med en blanding av hvetemel, sammalt mel og en kombinasjon av smør og cottage cheese. Men denne her blir skikkelig god og saftig. Mandelmel er digg! 
Bland sammen med hendene. Den kan få stå kjølig mens gresskarbitene til fyllet bakes. Ellers er det bare å ha i en smørt paiform, 22 cm i diameter. Trykk godt ut opp i sidene og i bunnen. Bruk en gaffel til å prikke bunnen slik at den ikke hever seg alt for mye.

Forstek paibunnen ved 180 grader i 10 minutter før du har i fyllet. 

Gresskaret bakes i ovn før du har det i paien. Skjær i biter. Ha på ett stekebrett, og strø litt salt over. Bak så i ovnen på 180 grader i 20 minutter. 

Spinaten kan få en omgang i panna slik at den detter litt sammen. Og artisjokkene likeså. For å bli lettstekt altså, ikke dette sammen.

Skjær deretter artisjokk og chevre i mindre biter.

Jeg har ikke gitt helt eksakte mengder her. En 600-800 g er vel ett cirka mål. En halv pose med spinat. Cirka 100g artisjokk. Eller bruk asparges om du ikke er fan av spinat, eller ønsker variasjon.  Og til slutt en 50-70g chevre. Den vil ikke jeg bytte ut. Litt mindre gresskar om du vil ha i litt kylling for eksempel. Bacon gjør seg også om du ønsker litt kjøtt. Eller en god spekeskinke over ved servering. Jeg har gjort gresskaret til hovedperson. Men miks og match etter smak og behag. Jeg endrer det stadig! 

Så var det eggestanden. Den rører du bare godt sammen. Jeg har brukt en stavmikser for å jevne cottage cheesen litt. 

Når bunnen er ferdig forstekt, har du i fyllet i biter. Hell over eggestanden. Og inn i ovnen igjen. Fortsatt 180 grader. En 30 minutter.
Og igjen.. Litt god olje, og kanskje en balsamico og lunchen, middag og kvelds er redda. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør