Daddelkuler med sjokolade og crunch

 Daddelkuler som smaker søtt og godt og med sjokolade! Det er så godt det :) Nesten så jeg glemmer at disse slett ikke er så usunne.


Og så er det jo veldig enkelt å lage. Du trenger dadler, noen nøtter og en matmølle (foodprossessor), eller en blender. 

Disse helt fantastiske kulene har fått litt ekstra crunch fra spira bokhvete. Du får tak i det på helsekostbutikken der de kaller det små næringsbomber... Bokhvete inneholder både kostfiber, jern, kalium og magnesium - og de er glutenfrie. Det er egentlig ikke en kornsort, men en liten nøtt. Og kanskje mest kjent som det en lager blinis av.


Nok om bokhvete. I disse kulene lager de crunch. Deilig! Oppskriften og tipset fant jeg her 

Du kan bruke de nøttene du selv vil, men bruk de usalta. Jeg har brukt valnøtter og cashewnøtter. Om du vil og gidder kan du riste nøttene litt i en panne.

Eller smaker disse av sjokolade, og jeg hadde også i litt lakrispulver. Jeg elsker lakris!


Daddelkuler med sjokolade og crunch

200 g dadler uten stein

100 g valgfrie nøtter (jeg har 50/50 med valnøtter og usalta cashewnøtter)

4 ts kakaopulver

En klype lakrispulver (valgfritt)

1/2 ts maldonsalt

2 ss spira bokhvete

Cirka 40 g mørk sjokolade (valgfritt)


Fjern steinene fra dadlene. Ha dadler og nøtter i en matmølle sammen med kakao, litt salt og eventuelt lakris pulver. 

Kjør sammen til en seig masse. Du skal sannsynligvis kjøre det sammen litt lenger enn du tror slik at det blir en klissete, seig masse du kan forme og rulle. 

Bland inn spira bokhvete.

Lag passe store kuler. Dette bør være nok til en 25 stk. 

Du må ikke vende kulene i sjokolade, men jeg har gjort det. Smelt da sjokoladen over et vannbad. Du kan enten vende kulene i sjokolade, eller bare ha sjokolade over. Litt lakrispulver, bokhvete eller hakkede nøtter strødd over toppen gir et delikat utseende.


Kulene må stå minst 30 minutter i fryseren før de er klare for å nytes. De kan godt oppbevares der siden de tiner på kort tid om du ønsker å spise en, to eller flere. Eller de kan oppbevares i kjøleskapet. 

Nyt med god samvittighet :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør