Pitabrød

 Det er ingen hemmelighet at jeg som regel foretrekker hjemmelaget, framfor halvfabrikata. Selv om andre deler av familien er vel fornøy med en pakke som bare kan blandes ut, eller varmes opp, vil jeg aller helst, om tiden strekker til, gjøre ting selv.




Om ikke annet synes jeg det er greit å vite hva maten jeg spiser inneholder, og hvordan det kan lages. Så får jeg heller ty til halvfabrikata når det er det som passer best :) Ingen skam det altså :)

Men det var disse pitabrødene da. Det slo meg en dag at det har blitt en stund siden jeg bakte det. Tida var der. Og ønsket om pita med kylling til middag var fremmet. Da satte jeg en deig. Den første som datt inn var denne her . Den er rask og grei, og krever ikke all verdens tid heller. Med mindre du har tid. Her kan du for eksempel sette en deig om morgenen for å bruke senere på ettermiddagen. Eller du kan komme på at du vil lage egne pitabrød en time før middag.


Pitabrød 8stk

400-450g hvetemel

1ts salt

25g gjær

3dl melk

1ss smør


Bland sammen alle de tørre ingrediensene. Jeg har brukt tørrgjær, så det blandes i her.

Varm opp melk og smør til lunkent. Bruker du fersk gjær kan den røres ut i den lunkne væsken. Du kan vite at fersk gjær virker raskere enn tørrgjær, og skal du ha kort levetid på deigen kan dette være en fordel. 

Elt alle ingrediensene godt sammen. Bruk gjerne en kjøkkenmaskin. Start forsiktig, og øk hastigheten etterhvert. La deigen få elte så lenge som 10-15 minutter til deigen er godt samlet og slipper kantene.

Dekk til bakebollen, og la den få stå å heve i minst 10 minutter, gjerne mer.

Ha deigen ut på bakebordet. Del i 8 emner, og form boller av deigen. La bollene få stå å hvile mens du varmer opp stekeovnen til minst 225 grader over- og undervarme.

Kjevle bollene til flate, runde emner. Ha på et stekebrett dekket med bakepapir, og stek umiddelbart. De trenger ikke mer enn 5-8 minutter. Du vil se at de blåser seg opp, og får litt farge i ovnen. 

Brødene kan få avkjøle seg litt i et rent kjøkkenhåndkle mens du dekker bordet. De smaker aller best nystekt. Men kan også fryses. I så tilfelle trenger de bare noen minutter på 175 grader varmluft, og de er nesten så gode som nye. 

Lykke til!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør