Mat på tur

Været på lenge planlagt tur får du ikke gjort noe med.. Maten derimot kan fikse. En slags gardering om alt annet går galt... 
Det er fort gjort å ty til enkle løsninger på tur. Frysetørret eller halvfabrikata alt ettersom hva slags tur en er på. Kanskje en slags kombinasjon. En ser heller begrensningene med bare et bluss og primus, enn mulighetene. Men det er ikke nødvendig!
Det kommer selvsagt litt an på turen. Skal jeg bære langt og kanskje over flere dager tyr selv jeg til enkel, frysetørret mat som ikke veier all verden. Er det bare litt bæring er chili og hvitløk med for å sprite opp litt smakløs boksemat på en hytte i fjellheimen. Det har jeg skrevet litt om før. http://minematskriblerier.blogspot.no/2017/02/ut-pa-tur.html

Andre ganger kan jeg kanskje preppe en del hjemme, og ha med mat der bare finishen gjenstår http://minematskriblerier.blogspot.no/2017/05/mat-pa-tur-lammeplser.html. Men så kan det være at bæring ikke er et tema. En er bare på tur. Og ønsker å lage en del mat selv. Og skal være borte en stund. Som i sommerferien. Et bluss, ingen hindring! 

Det sier seg selv at hele kjøkkenet med kopper og kar kan bli med. Heller ikke hele krydderskuffen. Så ender du kanskje opp med ingenting. Bare primus, og da blir det kanskje halvfabrikata likevel. Og litt kjedelig mat av type alt i en kjele. 

Det gjelder å være litt kreativ. Kan kjøttet eller fisken settes til side og hvile mens du steker potetbåter? Kan en ha kald salat som tilbehør? Kanskje bare toppe med noen stekte frukter? Helt på tampen. En pastasaus kan settes til side mens spagettien koker, og få igjen varmen når saus og spagetti forenes.
Du trenger heller ikke hele kjøkkenskuffen. Et lite utvalg er stort sett nok. Her kan en være litt bevist på hva en bruker ofte. Blir all matlaging toppet med pepper, kan det være en ide å ha med en liten pepperkvern. Er du helt avhengig av salt på alt, så tar du med litt salt.

Jeg liker mat som balanserer det syrlige, søte og sterke. Med i boksen med kjøkkenting og primus finner du en eddik, flytende honning og chiliflak. I tillegg trenger jeg en olivenolje, og kanskje hvitløk. Og med det i bagasjen åpner mulighetene seg.
Det er ikke sånn at du må ha all verdens eddiker og oljer. Se om du finner noen som kan brukes til mye. Det gjelder å være litt kreativ. En balsamicoeddik kan erstattes av en vineddik. I alle fall når en er på reise. 

I år kom jeg over en type eddok med lime, eller sitron, og lot den få rollen som all round eddik og lime eller sitron til en rekke enkle sommeretter. Mindre å drasse på.  Veldig anvendelig. 
Det samme gjorde jeg med oljen. En olivenolje med smak av sitron eller lime gav syre nok, og ble balansert med flytende honning og chiliflak for  
styrke. 
Og så mye god mat det ble! 
Vi har spist risoni med tomat, basilikum og fetakrem.
Hvalwraps med chilikrem av youghurt og frisk salat.
Tomat- og mozzarella salat. 
 Og stekt steinbit med jordbærsalsa. 
Stekt kveite med salat og stekte nektariner. 
Og det eneste som måtte handles var altså frukt, grønt og fisk. 
For god kaffe har jeg hatt med meg en aeropress og håndkvern. Jeg sverger til nykverna bønner hver morgen. Ikke bare lukter det godt. Men det smaker så mye bedre også. Det tar kanskje litt tid, men gir god kaffe hver gang 😊

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Liba brød - arabiske brød

Blåbærgele

Tyrkiske egg med yoghurt og chilismør